niedziela, 16 listopada 2014

Wędka typu szpulka - nowe wcielenie.

W ubiegłym sezonie zamieściłem wpis o wędkach - szpulkach do łowienia bezochotkowego.(tutaj)


Zmieniony kształt i owijka
Jakiś czas temu zrobiłem nową ich wersję - inny materiał, większa średnica, lepsze szczytówki. Stara wersja szpulek została zmodernizowana - banalnym zabiegiem rozwiązałem problem żyłki wcinającej się w korpus podczas rozwijania lub rybiego odjazdu. To owijka z taśmy izolacyjnej na dolnej części korpusu.





 Drogą eksperymentów zmieniłem kształt szpulek tak, by nie tracić pewnego chwytu wędeczki i zminimalizować opór żyłki schodzącej z wędki przy ugięciu szczytówki. 

Same szczytówki  oszlifowałem - z początkowej średnicy 1mm do ok.0,7. Uzyskałem w ten sposób jeszcze lepszą pracę pod ugięciem. Pozostawiłem początek szczytówki nieszlifowany - widoczny jest jako zgrubienie. Pozwoli mi to na łatwiejszy montaż przelotki z PTFE i kiwoka.  
Nowa odsłona szpulek
          Po niedzieli chcę już ustawić nieśmiertelną  beczkę z wodą do testów błyskotek, już teraz wiem, że tak zmodernizowanymi wędeczkami będę mógł łowić bez kiwoka. Te nowe tworzywo  jest tak twarde, że znakomicie przenosi drgania przynęty, powiększony otwór w szpuli, prócz odjęcia masy wędeczki, daje coś w rodzaju pudła rezonansowego - grę przynęt po prostu słychać. Materiał to znowu paca murarska - tym razem koloru kości słoniowej. Obrabia się bardzo łatwo, jest twarda i wytrzymała mechanicznie. 
Zmodernizowane szpulki z ub. sezonu zostawię sobie dla żyłek do 0,08mm, te jasne obłożę na 0,10 i 0,12 do większych, cięższych przynęt. 

9 komentarzy:

  1. Jaka jest średnica szpuli i w niej otworu?

    OdpowiedzUsuń
  2. Otwornica miała fi 57, po oszlifowaniu ma 52, otwór fi 30, wysokość szpuli 35mm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy to napewno grubość ok.0.7mm?Zamówiłem pręty węglowe 0.7mm i stwierdziłem
      że są jakby zagiętkie i za cienkie.

      Usuń
    2. Kurcze, myślałem. że to widoczne jest na zdjęciach - tzn wyjściowa 1mm, zeszlifowałem stożek, gdzie 0,7 jest przy kiwoku, a w stronę korpusu grubość się zwiększa. z zachowaniem proporcji i zbieżności. Poprawię wpis.

      Usuń
    3. Dzięki.Szpulki już mam zrobione miałem wkleić włókno ale jest za cienkie muszę
      zamówić 1mm. Jakiej długości dajesz szczytówkę,regulaminową czydłuższą ile
      przelotek i z czego zrobione?

      Usuń
    4. regulamin mówi o 30 cm z kiwokiem, ja robię je na 25 cm bez kiwoka. Regulamin mówi tylko o długości, nie precyzuje z czego czego, bo można interpretować np. kawałek sznurka dowiązany gdzieś do wędeczki, który zwinięty nie przeszkadza w łowieniu, a w razie udowodnienia długości regulaminowej wędki rozciągasz go i widzisz kocią mordę pana ze straży. Wracając do szczytówki zbyt długimi nie gra się dobrze, za to lepiej się gną i oddają żyłkę ze szpuli. Przelotka musi być tylko jedna na szczytówce na samym początku, jako podstawa mocowania kiwoka - może to być kawałek izolacji z kabla przymocowany omotką, na ten sezon mam rurkę teflonową śr wew ok 1mm.

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Możesz wrzucić filmik, lub wytłumaczyć jak na to lowić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://podlodowo.blogspot.com/2013/12/mormyszka-do-owienia-bez-przynety-cz-1.html
      http://podlodowo.blogspot.com/2013/12/mormyszka-do-owienia-bez-przynety-cz-2.html
      http://podlodowo.blogspot.com/2013/12/mormyszka-do-owienia-bez-przynety-cz-3.html

      W języku rosyjskim, wystarczy obejrzeć: https://www.youtube.com/watch?v=yNF_aF-HWLs

      Usuń